werk » Drieluiken Jeroen Bosch
Serie ‘Liefde, dorst en dood’
Drieluik Tuin der Lusten
De prenten Tuin der Lusten 1, 2 en 3 zijn ontstaan in 2017-2019 naar aanleiding van een opdracht met ‘de acht grafici’ van Johannes van Rooy, verzamelaar van grafiek en eigenaar van het Jeroen Boschhuis. Hij nodigde ons uit om een prent te maken geïnspireerd op het werk van Jeroen Bosch. Uiteindelijk hebben we ieder in totaal twee series van drie prenten gemaakt voor de serie genaamd ‘Liefde, dorst en dood’.
» lees verder
Jeroen Bosch verwerkte de thema’s verleiding en zonde vaak op een symbolische manier in zijn werk. Dat heb ik ook gedaan in mijn variaties op fragmenten uit het middenpaneel van de Tuin der Lusten.
In Tuin der Lusten 1 is de vallende figuur een vrouw met een appel in haar handen en een kraai op haar voet. De symboliek hiervan slaat terug op de zondeval.
In Tuin der Lusten 2 is een gehurkte vrouw te zien met een huismus op haar hoofd. Deze staat symbool voor Zeus die Hera verleidde in de gedaante van een huismus.
Tuin der lusten 3 is geïnspireerd op de rondedans, of verleidingsdans, rond de poel met vrouwen op het middenpaneel van de Tuin der Lusten. Op dit fragment van Jeroen Bosch worden naakte mannen op allerlei beesten die de dierlijke driften van de man symboliseren, tegen de klok in om de poel geleid.
In mijn werk zijn de oneindig ronddraaiende mannen zelf half wilde dieren geworden om dit instinct te verbeelden. De vrouwen zijn verdwenen.
» sluiten
Drieluik Karakters
Mijn tweede drieluik bestaat uit drie koppen, drie generaties, drie karakters. Bij Jeroen Bosch staat de verbeelding van de lotgevallen van de mens centraal en gaat het vooral over de verleiding van het kwade, de gevaren, waar de mens aan bloot staat, in een christelijke beeldtaal. In mijn werk gaat het over karakters, ieder met zijn eigen gevoel, kwetsbaarheid en verhaal in mijn eigen beeldtaal.