Zeeuwse vezels

Vrouwen van papier

Mijn inspiratie voor deze serie is ontstaan uit mijn vrouwelijke familiegeschiedenis. De klederdracht van mijn Zeeuwse overgrootmoeder vormt het vertrekpunt. Maatje Adriana Wondergem de Lange (1887-1961) werd geboren in Domburg en heeft haar leven lang klederdracht gedragen. Voor mij is het belangrijk om, meer van haar dracht te kennen, omdat het me helpt mijn roots te begrijpen en te koesteren.

De vormen en details van de klederdracht zijn een visuele taal die mij uitnodigt om haar aanwezigheid op te roepen in de ruimte van papier. Een traditie die zich nestelde in de vezels van het dagelijks leven, komt weer tot leven in de vezels van papier.

» lees verder

In heel Nederland droegen vrouwen eeuwenlang klederdracht met rijke, herkenbare hoofdtooien,
van Fries tot Zeeuw, elke regio kende haar eigen visuele taal van stof, kant en draad. Met iconische silhouetten die stonden voor afkomst, vrouwelijkheid, status, ritueel en levensfase. Een papieren stamboom zonder woorden, een visuele codetaal van generatie op generatie.

Ik ben gefascineerd door hoe vrouwen in dracht hun identiteit dragen, figuurlijk maar ook letterlijk,
via kleding, hoofdtooien en symbolische vormen. Hun hoofdtooien, zorgvuldig geconstrueerd en geplaatst, waar elke plooi en kleur een verhaal vertelt, vol van betekenis en traditie.
De dracht belichaamt niet alleen de identiteit maar ook de cultuur en verhalen van een gemeenschap. Met Zeeuwse vezels wil ik deze rijke traditie van mijn familie opnieuw belichten en de unieke expressie van vrouwelijke identiteit verkennen.

Papier als textiel
De Vrouwen van papier maak ik met verpakkingen en zelf geschept papier, vervaardigd uit papier dat
al iets is geweest, dat sporen draagt van aanraking, gebruik en tijd. Mijn papier is daardoor niet glad
of schoon. Het draagt littekens van zijn herkomst: een vouw, een vezel, een restant van inkt.
Papier heeft de plaats van textiel in genomen. Papier is net als het textiel van haar kleding een drager van betekenis: gelaagd, kwetsbaar, maar bestand tegen de tijd.

In Zeeuwse vezels vertrek ik vanuit concrete vormen uit de Zeeuwse klederdracht van mijn overgrootmoeder, maar laat ik ze los uit hun culturele korset. Wat begint als herkenbaar silhouet, verschuift langzaam naar een vrijere beeldtaal: koppen, maskers, fragmenten, soms monumentaal, soms kwetsbaar. Soms met gesloten vormen, een omhulsel, een helm, een schuilplaats. Door variaties op vormen te gebruiken, geef ik uitdrukking aan de verschillende karakters en verhalen en herinneringen van de vrouwen die deze hoofdtooien droegen. Elk stuk is een eerbetoon aan hun individualiteit en kracht, een ode aan vrouwen als mijn overgrootmoeder, maar ook aan het materiaal zelf.

Zeeuwse vezels
Zo ontstaat er een visuele dialoog over identiteit, traditie en gedeelde menselijkheid. Mijn werk is geen reconstructie van wat was, maar een poging tot verbinding, van lichaam naar papier en terug. De papieren koppen zijn zowel kwetsbaar als krachtig en nodigen uit tot reflectie en dialoog over afkomst en identiteit.

Zeeuwse vezels gaat verder dan mijn persoonlijke verhaal; het nodigt iedereen uit om stil te staan bij de betekenis van culturele tradities in hun leven. Zeeuwse vezels is een eerbetoon aan de vrouwen die ons voorgingen en biedt een ruimte voor inspiratie en verbinding, waar de lijnen van het verleden reiken naar het heden.

Materiaal
Het materiaal bestaat uit zelf geschept papier van papierafval en -verpakkingen, gecombineerd met papier maché en gemengde technieken. De afmeting van de installatie kan variëren van 5 tot een x aantal meters breed.

» sluiten

Diversen

Scroll naar boven